Lesena igrača je moderna
Ljudje pri besedi lesena igrača najprej pomislijo na avtomobil ali vlakec. Stari starši se spominjajo časov, ko so se igrali s svojimi redkimi in zato še kako cenjenimi igračami iz lesa. Igrače iz lesa so bile moderne v preteklosti in moderne so tudi sedaj.
Ljudje se vračajo k naravi, ker ugotavljajo, da potrebujejo naravo za zdrav razvoj. Tudi otroci jo potrebujejo in igrače iz narave jim lahko pri izobraževanju in razvoju pripomorejo ogromno. Leseni otroški stolčki in mizice iz lesa so vedno dobrodošli.
Poglejmo, kaj vse je lahko lesena igrača in kakšen pomen imajo naravni materiali za otroka. Izobraževanje in les sta neprekinljivo povezana.
Lesen avtomobilček, lesen vlakec in lesen traktor – motivacija za izobraževanje
Leseni avtomobilčki, leseni vlakci in leseni tovornjaki lahko z vključevanjem prometnih znakov in semaforjev obogatijo otrokovo igro in spodbudijo izobraževalno izkušnjo. Ta je še kako pomembna za otrokovo življenje. Otroci se naučijo voziti po predpisih in sodelujejo v situacijah, ki predstavljajo resnično okolje iz vsakdanjega življenja.
Pomembna je interakcija staršev.
Dobrodošla je interakcija staršev, ki usmerjajo otroka pri igranju in ga tudi pohvalijo. Čakanje lesenih vlakcev na železniški postaji zahteva resnično potrpežljivost. Ura odhoda, ki je napisana na voznem redu, je odločilna, kdaj bo lesen vlakec odpeljal s postaje.
Če ima otrok še premalo domišljije, da bi se s tako igračo igral popolnoma samostojno, je tudi v tem primeru dobrodošla interakcija staršev. Prispevajo lahko izobraževalno vsebino in spodbudijo pridobivanje novega znanja skozi igro.
Kaj kmet s traktorjem dela na njivi in kaj v hlevu?
Lesen traktor je tudi lesena igrača. Otrok se spoznava s kmetijstvom in delom na kmetiji oz. njivi. Lesen traktor spremljajo povezana okolja – kmetija, njive, živali, gozd in na splošno delo na kmetiji. Lesen traktor otroka povezuje z naravo, ki je osnova dela in življenja na podeželju.
Doživetje kmetije se povezuje z otrokovo vsakodnevno izkušnjo, ko pije mleko, poje malico s kruhom in salamo ali ko poje pečeno koruzo.
Les, ki ga otrok drži v roki, spremlja kmeta pri njegovem delu. V ozadju hleva so drevesa, na poti do njive prav tako. Gre za resnični les, ki je v kmetovem okolju in ki ga otrok drži v trenutku igre v roki. Povezava med leseno igračo in resničnim svetom je popolnoma naravna.
Lesene igrače za opismenjevanje, računanje in učenje geometrije
Lesene igrače pripomorejo pri opismenjevanju in računanju . Les je lahko osnova za izdelavo črk in stolpičev oz. delov za računanje. Barve ali dekoracija lahko prispevajo k različni izkušnji otroka pri tvorbi besed in računanju. Les, ki pa ni pobarvan in dekoriran spodbudi boljše osredotočenje.
Velikost in kompaktnost predmeta, ki ga otrok drži v roki in si ga ogleduje, pripomore, da si otrok določen del izobraževalnega procesa bolje zapomni.
Že preproste lesene oblike pripomorejo k učenju osnov geometrije.
Učenje z uporabo lesa je mogoče nadgraditi, tako da otrok dodaja različnim lesenim geometričnim predmetom sončke iz papirja z izrazom različnih občutkov. Otrok izbere izraženi občutek in sonček položi na pravo leseno obliko.
Nadgraditev igre s pozitivno pohvalo pa je nezavedno tudi utrjevanje otrokovega znanja geometrije.
Lesene sestavljanke in družabne igre iz lesa – druženje, razvijanje prostorskih predstav in spoznavanje kulturne dediščine
Lesene igrače so lahko lesene sestavljanke oz.zlaganke, ki predstavljajo kmetijo, kozolec, traktor, delo na njivi, živali, gozd, različne poklice in predmete kulturne dediščine.
Večje lesene sestavljanke lahko spodbujajo svobodno domišljijo v prostoru in omogočajo spoznavanje zakonitosti prostorskih konstrukcij ter krepitev ročnih spretnosti.
Lesene igrače so kulturna dediščina Slovenije.
Nekatere lesene igrače najdejo navdih v kulturni dediščini slovenskega prostora. Metanje lesene kroglice v cilj na daljavo z maketo gradu je primer takšne lesene igrače.
Zabavna igra z lesenimi dekorativnimi ploščicami Fingerthrow je različica pastirske igre. Tudi uporaba lesenega gledališča z branjem pripovedk spodbuja ohranjanje in poznavanje dediščine. Otrok prakticira govor, nastopanje in gradi osnove samozavesti.
Družabne igre iz lesa v prostoru razvijajo prostorsko predstavo, koordinacijo rok in natančnost. Primer takšne igre je npr. lovljenje lesenih škratov v prostoru z obročem.
Lesena skakalnica za frnikule pripomore k razvijanju prostorske predstave in finomotorične sposobnosti otrok. Tudi lesene ropotuljice so lahko posebna izkušnja – kotaleče igrače in igrače, ki se premikajo v prostoru, imajo še poseben pomen za otroka.
Lesene igrače – raziskovanje prostora, razvijanje gibalnih spretnosti ter izkušnje različnih del, ki jih opravljajo odrasli
Otroku, ki ima lesen poganjalec, skiro in tricikel v enem je omogočeno, da se lahko giblje v prostoru na različne načine in razvija svoje gibalne spretnosti. Lesen poganjalec mu omogoča eno izkušnjo, lesen skiro drugo in tricikel tretjo.
Pomen lesenega otroškega pohištva
Otrok spoznava različna dela odraslih npr. z igro kuhanja v leseni otroški kuhinji ali pa z zibanjem dojenčka v leseni zibelki.
Lesena otroška kuhinja je lahko v istem prostoru kot kuhinja odraslih, da otrok spremlja in pomaga staršem pri kuhanju. Pri tem je pomemben tudi dizajn, ki spodbudi otrokovo pozitivno izkušnjo, veselje do življenja in občutek pozitivne prihodnosti.
Dizajn lesene igrače lahko otroka približa resničnim objektom s katerimi se srečujejo in jih uporabljajo odrasli v vsakdanjem življenju. Lesena otroška kuhinja je dobrodošla kot ostalo leseno otroško pohištvo, ki v miniaturni obliki posnema pohištvo odraslih.
Otrok spoznava in izkuša različna okolja in situacije s katerimi se bo srečeval v odrasli dobi na način, ki je njegovi starosti primeren.
Lahko gre za miniaturni leseni delovni prostor, leseno trgovino, leseno pisarno z lesenim telefonom, leseno otroško kuhinjo ali pa ostalo leseno otroško pohištvo, otroške stolčke in mizice itd. Otrok se pri igri sam odloča, sam organizira aktivnosti, prioritizira dejanja in organizira svoj “delovni” čas.
Lesene igrače kot darila
Rojstni dnevi, prazniki, obiski ali potovanja so odlična priložnost za lesena darila in lesene spominke. Leseni spominki so lahko tudi lesene rože ali lesene živali. Tudi miniaturna lesena glasbila so odlična zvočna izkušnja za otroka.
Lesen avto ali lesen zmajček na pogon z električnim propelerjem, ki vrtenje spremeni v potisno silo je lahko otrokov prvi korak v svet elektronike.
Ozaveščeni starši spodbujajo otroka, da svojo izkušnjo z lesom deli tudi z drugimi otroki.
Les kot surovina iz naravnega okolja spodbuja scenarije iz resničnega življenja. Spodbuja pozitivno interakcijo, prakticiranje resničnih situacij in reševanje resničnih problemov.
Lesene igrače za javne prostore
Lesene igrače so primerne tudi za javne prostore kot npr. restavracije, hotele, ambulante in čakalnice. Otroški stolčki in otroške mizice so povsod dobrodošli.
Otrok se zato lahko v restavraciji ali čakalnici igra z lesenim toboganom, lahko ima dvignjen lesen stolček za hranjenje ali pa leseno stojalo, kjer lahko pleza do vrha mize.
Staršem se je v tem primeru lažje odločati ali bodo z otrokom šli v restavracijo ali ne. Prav tako bo postanek v hotelu ali pa obisk zdravnika prijetnejša izkušnja.
Lesene igrače – naravni materiali, zdrave igrače in trajnostni razvoj
Priložnost didaktične izkušnje in povezava z naravo je pri leseni igrači že vključena v sam proces igre. Les ima poseben vonj in lahko pomirjujoče vpliva na otroka. Otroci se najbolje učijo, če so vključeni v učenje tudi njihovi čuti.
Les, kot neposreden stik z naravo, otroka umirja in mu s svojo enostavnostjo ter kompaktnostjo pomaga h koncentraciji.
Lesu lahko dodamo tudi druge predmete iz narave kot npr. suho listje in suhe rože, ki jih otrok prešteva, razlikuje po barvah, odkriva različne odtenke barv ali pa organizira v manjše skupine in celo kreira dekoracijo.
Tekstil, ki je dodan lesu, miniaturne oblekice za lesene figure, delovne obleke npr. za lesenega policista in gasilca ali pa celo oblekice za lesene psičke, otroka naučijo skupne uporabe različnih naravnih materialov.
Naučimo otroka ceniti naravne dobrine!
Lesene igrače otroke povezujejo z naravnimi dobrinami in kulturno dediščino okolja. Povezujejo preteklost in sedanjost ter usmerjajo pot moderne prihodnosti.
Starši lahko otroku z leseno igračo predstavijo tudi pomen drevesnih naravnih vrednot in pravilno gospodarjenje z gozdom, ki prispeva k takšnemu načinu razvoja, ki ne ogroža naslednjih generacij.
Najbolj zdrava igrača je naravna igrača in izkušnja zdrave igrače je neprecenljive vrednosti za otroka. Gre tudi za samo vzgojo otroka in čemu bo dal prednost v svojem življenju. Kar se otroci naučijo in izkušajo v zgodnjem otroštvu, vpliva na njihovo prihodnost in njihove kasnejše odločitve.
Otrok, ki mu prepustimo, da pripravi svoj scenarij je vključen v družinsko veselje in izražanje sebe na način kot mu odgovarja – npr. spontana igra z lesenimi igračami. Konec koncev sam najbolje ve, kaj mu pomaga, da je igra res prava igra, ko je vesel, sproščen in tako pripravljen za izzive prihajajočih dni.