Ste direktorica podjetja Value Add Games d.o.o.. Vaše podjetje je specializirano za razvoj in izdajo družabnih iger. S sodelovanjem strokovnjakov iz različnih področij izdelujete inovativne družabne igre. V dobi digitalizacije je vaše delovanje vsekakor izziv ter hkrati izjemnega pomena za krepitev družabnih vezi stran od ekranov.
Kaj je temeljno vodilo vašega podjetja?
Kvaliteta! Na kvaliteto izdelkov gledamo iz vseh vidikov: da je kakovostno izdelan in da ima kakovostno vsebino. Vsem igram, ki jih izdamo, skušamo dati čim več dodane vrednosti.
Zakaj je igranje družabnih iger pomembno za človeka, neglede na starost? Verjetno ima vsaka razvojna stopnja svoj pomen.
Družabne igre že otroka naučijo, da se mora držati pravil, da so le ta enaka za vse, da moramo igrati pravično. Otroci se z igro naučijo prenašanja poraza, strateškega razmišljanja in sodelovanja. V igri se zgodijo nepredvidljive situacije in to nas vedno vse najbolj zabava. Mi se največ ukvarjamo s tako imenovanimi družinskimi igrami. To so igre, ki so zadosti enostavne, da jih lahko igrajo že mlajši otroci, a zadosti zanimive, da pritegnejo tudi starejše.
V vašem podjetju poleg izdelave družabnih iger, ki jih poznajo vse generacije, razvijate tudi nove družabne igre. Kje črpate navdih, ideje za osnovanje koncepta igre? Ali gre tudi za povpraševanje s strani naročnikov?
Razvijamo igre, ja. To je res najlepši del našega posla. Po pravici povedano – navdiha je vedno dovolj. Še preveč. Zelo veliko dobrih idej še »leži v predalu«. Največkrat črpamo iz aktualnih tematik, za katere vemo, da bi jih preko iger lahko približali ciljni skupini. Trenutno je v ospredju skrb za zdravje, pa tudi okoljevarstvene teme so vedno aktualne. Naročniki pa seveda prihajajo do nas s svojimi temami, ki so po navadi zelo specifične a zato še bolj zanimive za nas. Veliko smo se ukvarjali s finančnim opismenjevanjem, osveščanjem o pravični trgovini, celo notarske storitve smo pretvorili v igro. Tu res ni omejitve, verjamemo da ni teme, ki je ne bi mogli umestiti v družabno igro. ?
Kdo so naročniki vaših iger? Ali so iz Slovenije ali iz drugih držav- katerih?
Naročniki so tako raznoliki, kot so igre. Nekatera podjetja si želijo igro, v kateri bi bilo veliko izobraževalne vsebine. Nekateri želijo igre, ki jih bodo podarili zaposlenim ob koncu leta. Nekateri jih potrebujejo kot male pozornosti za svoje stranke. Tudi z nevladnimi organizacijami dobro sodelujemo. In ker delamo igre po meri znamo vsaki stranki priporočiti igro, ki bo kar najbolj ustrezala njihovim željam in bo seveda čimbolj na kožo pisana končnemu uporabniku. Trenutno največ iger razvijamo za partnerje iz Slovenije, Irske in Anglije.
Ali lahko na kratko opišete, kako poteka proces izdelave družabne igre? Koliko časa traja celoten proces od začetka do izvedbe?
Proces se začne z določanjem ciljev: kakšno igro želimo narediti, za katero ciljno skupino, za kakšen namen (izobraževanje, osveščanje, zgolj zabava ipd.) in kakšen budget je na voljo za igro, saj so od tega odvisne komponente. Ko to vemo se začne kreativni del snovanja igre. V ta proces so vključeni naši sodelavci, mnogi od njih so profesionalni snovalci iger. Večinoma gre za tujce, saj v Sloveniji študijska smer za »game design« še ne obstaja. Sledi testiranje, veliko testiranja. Nato gre igra v grafično izdelavo, pripravijo se navodila za igranje in igra gre v tisk. Proces kreiranja igre traja od dveh mesecev pa do pol leta. Nato pa še proizvodnja terja svoj čas, običajno to pomeni še dva meseca za izdelavo, odvisno sicer od komponent.
Ali se pri izdelavi iger ravnate glede na določene standarde izdelave? Ali je potreba oznaka CE?
Seveda. K sreči smo lahko na tem področju popolnoma mirni, saj sodelujemo z najboljšimi proizvajalci družabnih iger v Evropi. Ti nam zagotavljajo vse potrebne standarde kakovosti. Pri enem od naročnikov iz Slovenije se je nekoč že oglasila inšpekcija in naše igre so ta »test« prestale 100%.
Ali se pri izdelavi družabni iger, ki so namenjene predvsem otrokom, držite kakšnih posebnih smernic? Ali vključujete strokovnjake s področja razvoja otrok?
Pri razvoju sodelujemo z najbolj zahtevnimi strokovnjaki – z otroci! ? Igre namreč vedno preizkušamo tudi s ciljno skupino. Tako imamo vzpostavljene skupine za testiranje v družinskih krogih, kjer naše igre preizkušajo otroci skupaj s starši, sodelujemo z vrtci in šolami, kamor hodimo testirat naše igre, preizkušajo jih vzgojitelji in učitelji, za strokovno mnenje včasih zaprosimo tudi profesorje iz Pedagoške fakultete v Ljubljani. Ampak kot rečeno, brez pomoči otrok, ne bi mogli. Velikokrat se nam zdi, da smo pripravili odlično igralno mehaniko, pa se pri otrocih sploh ne obnese. Pa spet spreminjamo. Sploh pa imajo otroci nemalokrat tudi sami odlične ideje, kako bi naredili igro bolj zabavno in če se le da, kakšne ideje tudi vključimo v igro.
Kako dolgo pa traja testiranje?
Enostavne igre je treba preigrati recimo 30-krat. Medtem ko pri kompleksnejših govorimo o 100 do 200 odigranih igrah. Ampak testiranje se ne zaključi s tem. Ko igra deluje kot si želimo je treba napisati in stestirati še navodila za igranje. Igra je namreč lahko samo toliko dobra, kot so dobra navodila. Če navodila niso pripravljena vrhunsko, igralci ne bodo mogli odigrati igre in bodo nezadovoljni. Tega pa si seveda ne želimo.
Kakšne so prednosti, koristi podjetja, ki naroči vašo igro?
Vsa podjetja si želijo, da bi se ljudje zapomnili njihove produkte, njihove znamke. Zato veliko vlagajo v oglaševanje. Ampak z oglasi smo vsi zasuti in jih ugašamo, če se le da. Tako da pozornost, ki jo ljudje namenimo oglasu se meri v nekaj sekundah.
Z igro, pa ustvarimo »oglasni prostor«, ki mu bodo ljudje namenili pol ure, uro ali več. Ob igri se bodo zabavali in zato podzavestno ustvarili pozitivno povezavo z blagovno znamko iz igre. Poleg tega pa se v igro da umestiti ogromno vsebine, na zelo nevsiljiv način, če si stranka to želi.
Kakšne igre naročajo najpogosteje? Ali gre za igre, kjer je glavni cilj zabava ali prednjačijo igre, ki izzovejo razmišljanje, logiko ali domišljijo?
Trenutno se kaže glavni cilj ozaveščanje in izobraževanje. Določeni naročniki seveda potrebujejo enostavne igre, za čim širšo skupino ljudi in jim zadostuje, da je igra opremljena z njihovo grafično podobo. Vendar je pa precej strank, ki želijo preko igre izraziti tudi svoje vrednote, na primer o zdravju, o pravični trgovini, ali pa izobraziti bodoče uporabnike svojih storitev, kot je v primeru finančnega opismenjevanja.
Ali se naročniki pri naročilu iger odločajo tudi za igrače? Če da, v kakšnih primerih? Za kakšne igrače gre?
Včasih se naročniki res zanimajo tudi za igrače, sploh kadar gre za darila ob koncu leta. Tak primer je recimo naša igra Gasilska brigada. Določenim kupcem smo pripravili celoten komplet, ki je vključeval še druge igrače, ki so povezane z gasilstvom. Poskrbimo tudi za take želje!
V enem izmed vaših intervjujev pravite, da je industrija družabnih iger v Sloveniji slabo razvita. Kaj bi se po vašem mnenju na tem področju moralo narediti? Kje vidite potencial za razvoj?
Saj se razvija, ne moremo reči da se ne. Ampak že to, da smo edina založba za družabne igre v Sloveniji, ki temelji na lastnem razvoju in lastnih produktih, veliko pove.
Po mojem mnenju imajo velik vpliv na to večji trgovci. Po eni strani so po večini premalo izobraženi in kupcem slabo svetujejo, ko gre za družabne igre. Po drugi strani pa tudi ponudba družabnih iger v Sloveniji ni ravno bogata. Veliko je iger, ki so slabe kakovosti. Popularne so tudi plastične igrače v velikih kartonastih škatlah, ki sicer imajo elemente igre, so uvrščene na police z družabnimi igrami, ampak v resnici pa to niso družabne igre. Tukaj imamo vsi, ki smo v tej industriji nalogo, da čim bolje izobrazimo potrošnika, da bo znal ločit kvaliteten produkt od nekvalitetnega. Za vzor nam je gotovo lahko Nemčija. Za primer – igra, ki na našem trgu velja za zahtevno, velja v Nemčiji za preveč enostavno.
Kakšen je razvoj družabnih iger v svetu?
Nepredstavljiv. Industrija raste že več let in nič ne kaže, da bi se ta rast umirila. Vsako leto izide več kot 5000 novih družabnih iger. Največji sejem družabnih iger je vsako leto v Nemčiji v Essnu (za letos sicer napovedujejo digitalno različico tega dogodka) in na tem sejmu razstavlja več kot 1000 razstavljavcev, sejem pa obišče preko 200.000 ljudi. Ko se znajdeš tam kot mali založnik se po eni strani počutiš kot mravljica v mravljišču, a po drugi strani je občutek, da predstavljaš del te industrije, ki kljub digitalizaciji (ali pa ravno zato) vztrajno raste, zelo navdihujoč.
V času, ko se globalno gledano spopadamo z vedno večjimi posledicami zaradi onesnaženosti planeta in globalnega segrevanja, ko je govora o industriji in proizvodnji, ne moremo mimo vprašanja, kakšen je pogled oz. odnos vašega podjetja na problem onesnaževanja. Ali je izbira kakovostnih in okolju prijaznih materialov pri izdelavi iger za vas pomembno? Ali se naročniki zavedajo te problematike?
Nekateri naročniki zagotovo se. In tem lahko ponudimo najboljše, kar je v tem trenutku možno – igre namreč proizvajamo pri partnerju, ki zagotavlja najnižji ogljični odtis pri proizvodnji iger, v svetu. Mi sicer že od prvega dne delovanja temu namenjamo veliko pozornost. Vse igre so narejene v EU pri preverjenih proizvajalcih.
Če se nekdo loti izdelovanja igre, kaj mu lahko svetujete?
Predvsem mu svetujem naj bo odprt. Naj igre ne čuva pri sebi, v skrbi, da bi mu kdo ukradel idejo. Dobrih idej je veliko, ni pa veliko dobrih izvedb. Prvi pogoj za dobro izvedbo pa je testiranje, testiranje in testiranje. Tudi kakšna knjiga, članek ali podcast o snovanju iger ne bo škodil. In pa čim več različnih iger naj preigra, da se bo spoznal z različnimi mehanikami. Ker to je podobno kot pri knjigah – kdor ne bere knjig ima precej slabše možnosti, da bo napisal knjižno uspešnico. Testiranje pa s čim več ljudmi. Mama in brat mu bosta mogoče celo rekla, da je to najboljša igra na svetu in da ima potencial, da se bo prodajala v milijonski nakladi, ampak to še ni zagotovilo, da je igra res dobra. ? Pot vsake igre je običajno dolga, sploh če gre za popoldansko, entuziastično razvijanje. Razvijalcem sicer nudimo tudi pomoč in svetovanje. Vendar morajo domačo nalogo narediti sami.
Bi želeli še sami kaj dodati?
Ja. Sporočilo za vse, ki so tole sedaj prebrali: pokličite svoje prijatelje in organizirajte en večer igranja družabnih iger. Igre so zakon! ? Pa srečno.
Urška Hartman, direktorica / CEO
Value Add Games d.o.o.
Mestinje 2 B,
3241 Podplat
M: +386 82057765