Komu so namenjene sestavljanke?
Otrokom za poučno igro, šolam za izvedbo dnevov dejavnosti in drugim prostočasnim dejavnostim.
Kaj otrok pridobi?
Finomotorične sposobnosti, 3 D prostorsko predstavo tako pri branju slikovnih navodil kot pri sestavljanju gradnikov. Vsak korak sestavljanja je prikazan tudi z nekajsekundnimi video navodili.
V čem je posebnost tovrstnih sestavljank?
Gradniki se medsebojno povezujejo brez vijakov lepila in pri sestavljanju niso potrebne škarje.
Način uporabe elementov vključuje naslednje korake:
- Oblikuj posamezen element
- Poveži stranice elementa
- Sestavi gradnike v konstrukcijo (statično ali dinamično).
Izdelavo kakšnih konstrukcij omogočajo sestavni deli?
Sestavni deli so medsebojno povezljivi z razstavljivimi zvezami. Omogočajo tako izdelavo: Statičnih konstrukcij kot so ohišja naprav oz. nosilnih konstrukcij, Dinamičnih konstrukcij: npr. zobniških prenosov, vrtečih delov (osi, gredi) in ročičnih mehanizmov.
Kakšen material je pri izdelavi gradnikov uporabljen?
Uporablja se izključno uporabniku in okolju prijazen material. Devetdeset odstotkov sestavnih delov predstavlja material polipropilen (PP), ki ga uporabljajo na področju farmacije (pripomočki) in prehrane (embalaža). Material je proizveden v Evropski uniji in se v celoti reciklira ter predstavlja surovino za nove PP izdelke.
Kako poteka načrtovanje in prototipiranje takšnih sestavljank?
Od ideje do prototipa včasih preteče le nekaj ur ali pa več dni. Precejšen del časa je pri sestavljankah namenjen izdelavi 3D barvnih navodil. Brez njih je sicer mogoče sestaviti različne konstrukcije, vendar pa je pot do prikazanih mehanizmov – konstrukcij, z uporabo navodil. prijaznejša do uporabnika na samem začetku sestavljanja.
Od kod ideja za tovrstne sestavljanke?
Začetki segajo 12 let nazaj, ko je bila nagrajena sestavljanka za izdelavo konstrukcije za prikaz delovanja drsnega stikala z več električnimi krogi aplicirana na semaforju. Uporabljeni material je bil pri tej sestavljanki še karton. Prototipi pa so bili izdelani še ročno in nato strojno v takratnem podjetju Valkarton.
Kako poteka serijska proizvodnja?
Serijska proizvodnja poteka v partnerskem podjetju v Sloveniji, ki je v večinski nemški lasti. Z njimi odlično sodelujemo. Pokazali so izreden posluh za tovrsten razvoj orodij in njihovo prilagoditev za potrebe relativno majhnih sestavnih delov za potrebe sestavljank.
V čem je razlika uporabe takšnih sestavljank pri vodenem delu v skupini?
Cenovno ugodna sestavljanka omogoča hitro razstavljanje in sestavljanje sestavnih delov po slikovnih predlogah ali po lastnih zamislih. Po koncu delavnice izdelek otrok odnese domov. Ni dodatnega dela za mentorja (priprava sestavljank, pospravljanje in preverjanje števila elementov, nabava manjkajočih delov ipd). Vsaka sestavljanka vsebuje točno določeno število delov in barvna slikovna navodila. Vloga mentorja je v razlagi in povezovanju delovanja izdelka s teoretičnimi izhodišči, ki so primerna nivoju znanja za posamezno skupino otrok.
Danes je namesto kartona uporabljen polipropilen, zakaj je prišlo do te spremembe?
V primerjavi s kartonom, je polipropilen obstojnejši in omogoča ponovno sestavljanje in razstavljanje sestavnih delov v različne konstrukcije. Tako je dosežena ponovljivost povezovanja in sestavljanja v različnih kombinacijah in večja kreativnost uporabnika.
Kakšne so izkušnje pri vodeni uporabi tovrstnih sestavljank pri otrocih?
Primer jadrnice, vozila na električni pogon itd. Otroci skozi igro (princip gaminga) s sestavljanjem in preverjanjem trdnosti statičnih delov in delovanjem vrtečih delov (ročičnih mehanizmov) spoznavajo določene zakonitosti (zobniška gonila idr). Najmlajši otroci dostikrat po koncu delavnice ne znajo poimenovati vseh opazovanih zakonitosti, si pa vseeno pridobijo pomembno izkušnjo. Primer zakonitosti jadrnice na kolesih, delovanje sil, jadranje v veter in proti vetru. Za vse to ni potrebno iti na vodo, ampak je dovolj sestavljiva jadrnica na kolesih in uporaba električnega fena, s katerim simuliramo vetrovne razmere kar na mizi v kuhinji. Pri zasnovi jadrnice na kolesih je bilo potrebno zgolj uskladiti pogonsko silo vetra in velikost jader z majhnim kotalnim trenjem in z bočnim drsnim trenjem, da simulacija uspe. Spremljevalna knjižice za jadrnico na kolesih je dostopna tukaj.
Torej sestavljanka privabi k aktivnostim celo družino?
Vsekakor je namen sestavljank, da se pritegne k sodelovanju cela družina, ki sodeluje pri sestavljanju in opravljanju določenih enostavnih meritev in opazovalnih nalog.
Kako imate izdelano zaščito prototipov in s kom pri izdelavi še sodelujete?
Arhiv pri notarju, nato prijava pri EUIPO. Sodelujem še s Slovenskim podjetniškim skladom.
Kakšno je vaše mnenje o Legu?
O Legu vse najboljše, predvsem pa je zanimiv njihov izobraževalni program. Ustvarjalen otrok je v fazi igre zadovoljen in po njej tudi pomirjen.
Kako pa je z varnostjo sestavljanke. Ali je primerna le za uporabo pod vodstvom mentorja ali pa tudi kot samostojna igrača – učni pripomoček?
Testiranje posameznih gradnikov in sklopov je bilo izvedeno v Italijanskem inštitutu za igrače, ki izdaja potrdila o varnosti igrač, ki so veljavna na področju EU. Sestavljanka je dobro prestala oceno varnosti tako na kemičnem kot mehanskem področju.
Kakšni so načrti za prihodnost?
Priprava cenovno dostopnih sestavljank, ki bodo omogočale izdelavo različnih mehanizmov in konstrukcij. S sestavljanko pa naj bi starši in otrok dobili tudi poučno knjižico z navodili v obliki stripa in veliko slikovnega gradiva, ki bo vsebovala razlago zakonitosti ter opis področij, kjer se uporabljajo. Tako imenovane STE(A)M igrače (angl. Science, Technology, Engineering, (Arts), Mathematics), če so dobro zasnovane, ne sodijo med »kratkoročne hite«, ki bi jih otroci kmalu zavrgli. Didaktične ustvarjalne sestavljanke so priložnost za medgeneracijsko povezovanje.
Tomaž Konhajzler s.p.
Imagine – Planet
E-naslov: info@imagine-planet.com
Spletna stran: https://imagineplanetsite.wordpress.com/